چین دریافته در صورت بازنده بودن مسکو در بحران می تواند در تیررس تهدیدات غرب قرار گیرد و لذا به دنبال آن است تا با ورود به ماجرا از گسترش دامنه تهدیدات علیه خود جلوگیری کند و هم با بازیگری در این بحران پرستیژ جهانی کسب کند

روح‌الله مدبر از اهداف سفر نماینده ویژه پکن به اروپا می‌گوید / چین کاتالیزور بحران شرق و غرب

جنگ اوکراین در بن بست کامل قرار گرفته. هیچ کدام از طرف های درگیر نه یارای پس دارند نه یارای پیش. افق پیش رو تیره و تار است و با این شرایط پایان زود هنگام نزاع رویایی دست نیافتنی می نماید. در میان ناتوانی سازمان های جهانی، چین ظاهرا عزم خود برای نقش آفرینی در بحران را جزم کرده. اژدهای زرد اسفند ماه سال گذشته از طرح 12 ماده ای خود برای پایان دادن به جنگ رونمایی کرد که مورد استقبال غرب و بویژه آمریکا قرار نگرفت. با این حال شی جین پینگ رئیس جمهور چین این روزها نماینده خود را روانه کشورهای اثرگذار در بحران کرده تا شاید بتواند راه حلی برای پایان دادن به نزاع بیابد.

لی هوی نماینده ویژه امور اوراسیا چین سه‌شنبه و چهارشنبه در اوکراین و مجارستان حاضر شده و در ادامه قرار است به لهستان، آلمان، فرانسه و در نهایت روسیه برود. روح الله مدبر کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگو با قدس درباره چرایی ورود جدی پکن به موضوع میانجیگری در این مقطع اظهار داشت: پکن از متحدین راهبردی روسیه محسوب می شود. این کشور دریافته در صورت بازنده بودن مسکو در بحران می تواند در تیررس تهدیدات غرب قرار گیرد و لذا به دنبال آن است تا با ورود به ماجرا از گسترش دامنه تهدیدات علیه خود جلوگیری کند و هم با بازیگری در این قضیه پرستیز جهانی خود را افزایش دهد. چین همچنین گسترش درگیری ها در اوکراین را الگو و خطری برای کشورهای اطراف خود از جمله تایوان در آینده می داند و در جهت مدیریت اوضاع گام برمی دارد.

مدبر با بیان اینکه تور مسافرتی مقام چینی در راستای حل بحران شرق اروپا نشان از استیصال و ضعف ایالات متحده در جهان است تصریح کرد: ریشه بحران در اوکراین، آمریکا و دنیای غرب هستند، از ابتدای جنگ بیش از یکصدوپنجاه میلیارد دلار کمک های مالی و تسلیحاتی توسط ایالات متحده به کی یف ارسال شده است. این کمک ها نشان می دهد آنان به دنبال صلح نبوده و نمی خواهند نظم پایدار در منطقه صورت بگیرد. زلنسکی خود یکی از مهره های غرب و عروسک خیمه شب بازی آنها در این شطرنج می باشد. غرب اکنون اوکراین را بهترین صحنه برای به چالش کشیدن روسیه می بیند. سخنان بوریس جانسون نخست وزیر پیشین انگلستان گواه این مدعا است. او در هفته های اول جنگ اعلام کرد مردم اوکراین باید تا آخرین نفس و قطره خون در برابر روسیه بجنگند. این جمله نشان دهنده اهمیت جنگ اوکراین برای منافع غرب و کم اهمیت بودن مردم این کشور است.

او با بیان اینکه در این میان تنها منافع برای غرب مطرح است ادامه داد: آمریکا و انگلیس با روانه کردن بی حساب و کتاب تسلیحات، اوکراین را به انبار باروت تبدیل کرده اند. حتی در آخرین مرحله لندن گلوله هایی با اورانیوم ضعیف شده برای جنگ با روس ها ارسال کرد. ظاهرا در انهدام یکی از انبارهای این نوع تسلیحات توسط روسیه ابری از اورانیوم تشکیل و به سمت اروپا در حرکت است. این خطری است که کل قاره سبز را تهدید می کند. بر روشنی می بینم که در این میدان اروپا هم دارد قربانی منافع ایالات متحده می شود. وی در پایان درباره سفر نماینده چین به دوکشور فرانسه و آلمان گفت: امروز در اروپا کشور مستقلی وجود ندارد و همه دولت های اروپایی دنباله روی سیاست های آمریکا هستند زمانی این جنگ به صلح پایدار دست پیدا می کند که 13 میلیون روس تبار در امنیت باشند.

خبرنگار: حسینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.